Понеділок, 07.07.2025, 04:42
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт вчителя початкових класів Качаненко Юліїї Олександрівни

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 4
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог матеріалів

Головна » Файли » Розробки уроків

Дидактичний матеріал
12.11.2016, 11:28

* Гра дарує радість і захоплення , сам процес гри сповнений    несподіванок , а результат – таємниця.

 

 

   Г Гра – груповий вид діяльності, тому  доцільно використовувати інтерактивні вправи:

 

      *   1  Мозковий штурм

*    2 Мікрофон

*    3 Акваріум

*    4 Робота в групах: малі групи, перехресні

*    5 Робота в парах

*    6 Важкі ситуації

*    7 Колективна взаємодія (рольова гра)

 

Робота в парах технологія , яку можна використовувати для досягнення будь – якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань. За умов парної роботи всі діти у класі отримують можливість говорити, висловлюватися. Робота у парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування,вміння

висловлюватися, критично мислити, вміння переконувати й вести дискусію.

       Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилитися від виконання завдання. Під час роботи у парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значних витрат часу.

Дидактична гра „ Прикрашаємо ялинку ”

 

Мета: Закріпити знання дітей про свято Нового року, його атрибути. Розвивати зв’язне мовлення , логічне мислення, збагачувати словниковий запас, використовувати інтерактивні методи, вміння працювати в парах, поважати думку однокласника. Виховувати любов до рідного краю, його традицій, звичаїв, обрядів.

 

Призначення: Зібраний матеріал використовуємо в кінці першого семестру в будь – якому класі на уроках української мови, розвитку зв’язного мислення, читання, природознавства, образотворчого мистецтва.

 

Обладнання: Штучна ялинка розміром 30-40см., чарівна скринька, ялинкові прикраси, ілюстрований  роздатковий матеріал,  святкові конверти, музичний запис зимових мелодій: хуртовина, шум вітру, різдвяні дзвони.

Хід гри:

1. Побудова асоціативного куща.

 

    Новий рік                       сімя                                Дід Мороз       

  

        Снігуронька                                                                       подарунки

                                                    Ялинка

 

 

 

         Свято                               сміх                                  радість

 

 

2. Виконання завдань.

Ой, яка чудова українська мова:

  • скласти речення розсипанки;
  • закінчи в рифму, за допомогою прикметників, іменників.

  Невмируща сила слова:

  • відгадати загадки;
  • пояснити  значення прислів’їв;
  • скласти вірш і дати йому заголовок.

 

Дана дидактична гра проводиться в кінці першого семестру, напередодні Нового року. На столі ставимо штучну ялинку. Вчитель розповідає про історію виникнення свята Нового року.

Використовуючи ігровий момент наголошує, що Дід Мороз пролітаючи на своєму казковому зорельоті загубив скриньку з новорічними прикрасами.  Ці іграшки потрібно дістати і прикрасити ялинку, але зробити це зможе тільки той, хто виконає всі завдання. Діти дістають  іграшки, виконують завдання і прикріплюють на ялинку.

Дана  гра підпорядкована одній темі, за аналогічним зразком можна проводити і інші: „ Споріднені  слова”,  „ Утвори слово” ,

„ Знайди зашифроване слово”, „ Чарівні кола ”,  „ Сховані слова ”,  „ Сигналісти ”,  „ Чарівні  клітинки”, кросворди, чайнворди,  „ Загадкова скарбничка”, „ Школа помічників”.

В процесі даної дидактичної гри діти працюють з величезним емоційним піднесенням, часом з граничним напруженням своїх здібностей. Участь у грі дає кожному учневі своєрідне право на помилку, не робить з помилки трагедії, не розцінює її як незнання.

Використання та впровадження ігор знайшло своє широке використання в роботі вчителів початкових класів. Багато вчителів діляться своїм досвідом з цієї теми на сторінках періодичних видань.

Ігри у парах можна назвати такі:

1. Обговорити, переказати короткий текст, виконати завдання.

- Гра „ Незнайко ”

Один учень читає, а інший виправляє  допущені помилки.

- Гра „ Вовк і заєць ”

Один учень починає читати текст, другий вступає після того, як перший дійде до крапки й намагається його наздогнати.

- Гра „ Знайди пару”

Учні до карток з малюнками добирають картки зі словами. Називають слова, запам’ятовують як вони пишуться, складають з ними речення, загадки, вірші.

2. Дати відповідь на запитання вчителя.

- Гра „ Ми віримо і не віримо ”

Вчитель читає речення з тексту, зробивши помилку у слові. Діти знаходять це речення, говорять: „ Ми віримо” або „ Ми не віримо” – і читають це речення.

  • Читання скоромовок, чистомовок, відповіді на питання за прочитаним. Конкурс на кращого знавця скоромовок.
  • Робота з тлумачним словником. Складання схем до слів, речень, текстів.
  •  
  • Гра „ Несподівані картинки”

Мета: формувати навички співпраці, почуття відповідальності за свою частину справи.

Учень малює малюнок – побажання і передає сусіду по парті.

Після гри обов’язково вчитель запитує чи сподобались їм малюнки, що вони означають для них.

 

3. Узяти інтерв’ю один у одного і визначити ставлення партнера до заданого питання.

 

- Гра „ Інтерв’ю ”

 

Тема інтерв’ю може бути різною, учні – кореспонденти і респонденти. По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом.

  • Гра  „ Діалог”

Мета: вдосконалювати навички культури спілкування.

Звертаю увагу дітей на те, що у спілкуванні важливо, щоб співрозмовники дивились один на одного, уважно слухали.

  • Гра „ Віч – на – віч ” 

Вчитель об’єднує дітей у пари, які мають взятися за руки і пропонує дивлячись тільки в очі передати різні емоції.

 У дидактичних іграх дитина спостерігає, порівнює, зіставляє, класифікує предмети, проводить доступний їй аналіз, робить узагальнення.

 

  Вчитель повинен пам’ятати , що гра – це не просто розвага й відпочинок, а спосіб життєдіяльності.

Потрапляючи до школи  після дитячого садка, дитина зустрічається з іншим видом діяльності – навчанням. Але гра залишається важливим засобом не лише відпочинку, а й творчого пізнання  життя.  Ігрова  позиція – могутній засіб виховного впливу на дітей. В. Ф. Шатанов зазначає “Придивіться: чи не дуже рано згасає наш  педагогічний інтерес до ігор, які вірою і правдою завжди служили і покликані служити розвиткові кмітливості та пізнавальної цікавості дітей на всіх, без винятку, вікових рівнях. Відомо, що ті  діти, з яких на уроці й слова не витягнеш, в іграх активні. Вони можуть повернути хід гри так, що деякі відмінники тільки руками розведуть. Їхні дії відзначаються глибиною мислення. Мислення сміливого, масштабного,  нестандартного”.

У процесі гри  в учнів виробляється звичка зосереджуватися. самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою,  діти не помічають,  що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.

  • Гра   „ Голосування”

Мета: формувати уявлення про значення дружби в житті людини, розвивати почуття взаємодопомоги. Вчитель звертає увагу дітей на плакат „ Правила  дружби”, наголошує, що справжній друг ніколи і нікого не залишить в біді.

 4. Виконання  завдання за картками.

- Робота зі складовою таблицею.

- Гра  „ Школа помічників ”

- Гра „ Віночок побажань ”

Мета: формувати доброзичливе ставлення один до одного.

5. Оцінити один одного.

- Гра „ Конкурс красунь»

Після того , як учні написали рядок букв, їм пропонується вибрати кращу і „ вдягнути”  їй корону.

  • Гра „ Запали вогник»

Проводиться при перевірці словникових диктантів. Вчитель на дошці вивішує правильно написані слова. Учні міняються зошитами і „  „запалюють вогники” ( знаходять помилки), пояснюючи один одному написання слів.

Коли вчитель використовує на уроці елементи гри, то в класі створюється доброзичлива обстановка, бадьорий настрій, бажання вчитися. Плануючи урок, учитель має уважати на всіх учнів, добирати ігри, які були б цікаві й зрозумілі.

А. С. Макаренко писав: “Гра має важливе значення в житті дитини… Якою буде дитина в  грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому  виховання  майбутнього діяча  відбувається перш за все в грі…” Отже, гра, її організація – ключ в організації виховання.

 Такі  ігри за правильного введення  у  виховний  процес розвивають  спостережливість,  розширюють  коло  сприйняття  естетично - цінних  об’єктів  природи, сприяють формуванню у дітей потреби у спілкуванні з природою.

Введення таких ігор сприятиме формуванню в дітей елементів еколого-естетичної культури.

В процесі проведення уроків математики з елементами гри реалізуються  ідеї  співдружності  змагання, самоуправління, виховання через колектив відповідальності кожного за результати своєї праці, а основне – формується  мотивація  навчальної діяльності й інтерес дітей до математики.


“Магічний квадрат”

 

Зміст гри. Заповнити магічний квадрат так, щоб сума чисел, які стоять у будь-якому горизонтальному або вертикальному ряду, а також на будь-якій діагоналі квадрата, дорівнювали одному й тому ж числу.

“Зірви огірок”

Обладнання: таблиця, на якій намальована грядка, де ростуть огірки. На зворотній стороні огірків вирази.

В іграх виховується культура, спілкування дитини з колективом, взаємодія між учнями і вчителем. Гра потребує від учня зібраності, витримки, бажання допомогти відстаючою, невимушено виховує адекватне сприймання невдач і помилок.

В початкових класах тальки гра дає змогу легко привернути увагу і тривалий час підтримувати в учнів інтерес до важливих і складних предметів, властивостей і явищ, на яких у звичайних умовах зосередити увагу всіх учнів не завжди вдається. 

Використовуючи в навчальній роботі елементи гри, вчитель має змогу зробити серйозну розумову працю дітей захоплюючою і тим самим полегшити її.

Заняття, на  яких діти оволодівають звуковою системою рідної мови, як ніякі інші, можна перетворити в цікаві вправи.  Логічні вправи, таблиці, слова в аналітико-синтетичній формі, анограми, ребуси за участю близьких дітям казкових героїв (Барвінок, Чебурашка, Незнайко, Попелюшка, Кіт в чоботях та інші), які допомагають шестиліткам у доступній формі оволодівати складними мовними одиницями, як аналіз і синтез, порівняння (зіставлення і протиставлення), класифікація, обстрагування.

Творчі ігри

Прислів’я з числом

Вчитель називає будь-яке число. Наприклад: „сім”. Учні мають записати

на аркуші найбільшу кількість приказок та прислів’їв , що містять у собі це число: „ Семеро одного не ждуть”, „ Сім п’ятниць на тиждень” ...

Перемагає учень, який запише найбільшу кількість народних висловів.

Слово за словом 

Учні сідають колом. Ведучий називає слово, що належить до будь-якої самостійної частини мови. Наступний гравець, що сидить поруч поєднує це слово з іншим, утворюючи словосполучення або логічне поєднання.

Швидкість відповіді – ось що головне у цій грі. Виходить таким чином: літо – пройшло, валіза – шкіряна; книжка – не прочитана.

 

Безкінечна історія

 

Учитель саджає всіх учнів колом і пропонує їм скласти цікаву історію. Проте, її герої та події, що відбуватимуться, не визначені. Перший учень промовляє першу початкову фразу. Кожний із наступних гравців має по черзі додати свою. Таким чином розповідь може виявитися дуже цікавою, фантастичною або кумедною. Головна умова гри – усі фрази мають складатися у логічний ланцюжок.

 

Етичний кодекс

 

Учитель пропонує дітям разом розробити норми і правила життя.

Для цього клас розподіляється на декілька підгруп, кожна з яких отримує завдання розробити правила, які їм здаються самими необхідними.  Представник кожної підгрупи зачитує правила. На їх основі складається етичний кодекс:

  • Вислуховувати одне одного;
  • Не ображати;
  • Не обманювати;
  • Підтримувати одне одного;
  • Не залишати людину в біді;
  • Бути добрим

Чарівна лікарня

 

Розділіть учнів на кілька груп і попросіть їх уявити, що вони лікарі чарівної лікарні, де лікують від лінощів, хитрості, жадібності...

Діти обирають по одній ваді і придумують рецепт щодо того, як допомогти людям позбутися її.

Усі рецепти і рекомендації дітей записуються в книгу: „ Чарівна лікарня”.

Наприклад:

„ Рецепт від лінощів”

Щодня із самого ранку пити натщесерце напій із плодів шипшини і декілька крапель еліксиру працьовитості. Протягом дня кілька разів голосно вимовляти усе, що потрібно зробити впродовж дня.  На ніч необхідно записати усе, що зроблено сьогодні, і скласти план на наступний день”.

Країна книг

 

Поділіть учнів на групи і попросіть їх уявити, що вони опинилися у чарівній Країні книг. Учні мають розповісти про цю країну.

1. Хто правитель цієї країни?

2. Які  в ній закони?

3. Хто в ній живе?

4. Чи є в ній школи, магазини, лікарні?

5. Чим займаються її жителі?

6. Чи є в ній дерева, квіти, птахи і які вони?

Потім кожна група малює свою Країну книг. Із малюнків учнів влаштуйте виставку: „ Подорож до Країни книг”.

Кмітливий Незнайко

 

Учні стають колом. Один із них – кмітливий Незнайко. Інші по черзі ставлять Незнайці яке-небудь запитання:

Картопля – це овоч або злак?

Незнайко: Картопля – це злак, тому що я печу з нього картопляні оладки.

Сосна – це дерево або квітка?

Незнайко:  Сосна – це квітка, тому що вона смачно пахне...

Наприкінці гри на усі запитання, що ставили протягом гри, відповідають правильною

 

Ігри на розвиток комунікабельності

 

Знайди друга

 

Учні розподіляються на групи по чотири особи.  Двоє з четвірки повинні сісти навпроти одне одного, заплющити очі і витягнути назустріч вказівні пальці. Два інших гравці стають позаду тих, що сидять, і по черзі починають „керувати” їх руками, віддаючи різні команди, намагаючись звести пальці своїх друзів.

 

Місток

 

Вчитель нагадує або розповідає дітям, якщо це  - першокласники, і вони ще не знайомі з цією історією, - казочку про двох козликів, що зустрілися на містку і не змогли розійтись, бо жоден не хотів вступати дорогу.

На підлозі з листів паперу викладається місток. Дітям дається завдання по двоє перейти місток, рухаючись на зустріч одне одному, так, щоб ніхто не впав.

Щоб не впасти , діти повинні допомагати одне одному, мінятися місцями, пропускати одне одного.

 

Робінзони

 

Діти розподіляються на групи, і кожній дається лист паперу. Групи отримують завдання уявити, що вони потрапили на безлюдний острів. Діти повинні подумати, як і з чого вони почнуть життя на цьому острові. План своїх дій діти записують і зачитують.

Перемагає група, яка не тільки швидко виконала завдання, а й продумала усі дрібниці.

Ігри на розвиток фантазії і пам’яті

Повтори

Перший гравець говорить яке-небудь слово, другий повторює його і додає нове. Наступний повторює обидва вже сказаних слова і додає третє , нове. І так продовжується до тих пір, поки хтось із гравців не зможе згадати усі вже сказані слова або переплутає їх порядок.

Згодом можна розкрити дітям секрет гри: для того , щоб краще запам’ятовувались слова необхідно для кожного слова придумувати історію. І чим неймовірніша історія, тим краще запам’ятовуються слова.

 

Карта Казкової країни

 

Діти розподіляються на дві групи. Кожна група на великому аркуші малює карту Казкової країни з горами, морями, замками...

Далі групи на протязі декількох секунд показують одна одній свої карти.

Після цього вони повинні намалювати карту, яку їм показали.

Перемагає та група, яка найточніше намалює карту своїх друзів.

Виконай накази

 

Учні розподіляються на групи. З кожної групи обирається один гравець. Обрані гравці одночасно виконують накази. Наприклад: „ Доторкнися правою рукою до лівого вуха”. „ Підійди до дошки, напиши своє імя, підкресли другу літеру і обведи останню”  ...

Для того, щоб правильно і точно виконати усі накази, діти повинні слухати їх дуже уважно.

Люстерко

 

Обирається один гравець, а всі інші виконують роль люстерка. Обраний гравець підходить до одного з гравців і починає робити перед ним різноманітні рухи. „ Люстерко” повторює усі рухи, але тільки у дзеркальному відображенні. Наприклад: Якщо ведучий підняв праву руку, то „люстерко” піднімає ліву ...  Перемагає найуважніший гравець – „ люстерко”.

 

Дану серію ігор можна проводити починаючи з першого класу поступово ускладнивши завдання: 1 клас – назвати вивчені букви, вказати які це звуки: голосні чи приголосні; 2 клас – прочитати зашифровані слова, пояснити з якої вони пишуться букви; 3 клас – прочитати слова, вказати яка це частина мови, скласти з ними речення; 4 клас – прочитати слова, зробити звуко-буквенний аналіз, розібрати як частину мови. 

Ігри на розвиток уваги

Школа помічників

                                                                           

Відшукати героїв казки.

Ключик, Буратіно, Мальвіна, П’єро, Артемон, Базіліо, Аліса, Карабас

 

К

Б

А

З

І

Л

П

Ш

Н

Ф

Л

М

А

Л

Ь

І

Є

Ч

О

О

Ю

Ч

И

К

В

О

Р

Р

М

Н

Л

І

С

А

И

Н

О

Л

Е

І

А

К

А

Б

Ж

А

А

Р

Т

Т

Г

А

Р

А

С

 Д

Б

У

Р

А

Школа помічників

 

Чого хотів навчитись Незнайко?

 

Малювати, співати, грати, вірші, лікувати

 

М

Ш

 В

А

Т

Л

І

К

У

Д

А

 Л

Ю

Г

И

С

П

І

В

А

Ю

П

О

Р

Ф

Р

Ш

В

И 

 Т

У

И

Т

А

В

І

І

А

Т

И

 

Категорія: Розробки уроків | Додав: yulchik
Переглядів: 684 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2025
uCoz