Хвилинки каліграфії та доброти
за творами В.Сухомлинського
( для учнів 2 класу)
Пропоную Вашій увазі хвилинки каліграфії на основі творів Василя Сухомлинського зі збірки «Всі добрі люди – одна сім’я” (ВД «Школа», 2012), які вправлятимуть дітей не тільки у правильному написанні літер та їхніх з’єднань, а й вчитимуть бути добрими, чемними, шанобливими у ставленні до старших, викликатимуть співпереживання, співчуття, бажання прийти на допомогу тому, хто в біді. Бажано ці хвилинки каліграфії проводити після ознайомлення з творами В. Сухомлинського на уроках розвитку мовлення та позакласного читання.
1 .А а Аа Аж жа за аз ак ка
Аж помолодів старий пень, зацвів зеленим мохом. Бо тепер у нього є друг.
Завдання: підкреслити граматичну основу в першому реченні; записати звукову модель слова нього.
2.Б б Бб Ба бі бе бр тб зб
Бажання трудитися – то найдорожча знахідка.
Завдання : визначити частини мови; записати транскрипцію слова бажання.
3. В в Вв Вив вч вс мв нв яв
Вивчиш азбуку – навчишся читати. Умітимеш читати – з кожним днем розумнішатимеш.
Завдання: підкреслити дієслова; підібрати слова, близькі за значенням до слова азбука.
4. Г г Гг Гу аг гд сг ог
Гудуть вони по-бджолиному, але меду не приносять.
Завдання: підкреслити букви , що позначають голосні звуки ; поділити для переносу слова гудуть , приносять.
5.Д д Дд Ді До ду ід од
Дідусь загадково усміхнувся й відповів :
- Доживеш до сивини – побачиш Таємницю.
Завдання: підкреслити дієслова; записати звукову модель слова таємницю.
6.Е е Ее Не ве ме ере бе
Не журися , вербо , сніг вбере тебе в біле , і буде у тебе надія – ждатимеш весни.
Завдання: підкреслити службові слова ; записати транскрипцію слова надія.
7. Є є Єє нє лє єс єр
- Є ще одне – найніжніше деревце, треба його поливати, щоб воно вічно зеленіло.
- Що ж це за деревце?
- Совість.
Завдання: визначити вид мовлення; види речень; в яких словах кількість букв і звуків різна?
8. Ж ж Жж дж лж жв
З ранку до вечора на пасіці дзвенить бджолина музика.
Завдання: встановити зв’язок слів у реченні ; визначити кількість звуків і букв у словах дзвенить , бджолина.
9. З з Зз Зе за зн рз вз
Земля наша красивіша за небо , а немає ж нічого красивішого від ясного синього неба.
Завдання:підкреслити слова з буквами, що позначають м’які приголосні звуки; записати звукову модель слова синього.
10. и ин им ил ри ди
Наша колиска – це наше рідне село , рідна хата , мати й батько . З рідної хати починається для мене Батьківщина.
Завдання: пояснити вживання великої букви; визначити кількість звуків і букв в словах рідної , Батьківщина.
11. І і Іі ій ні іж ці бі
Подивився хлопчик навколо себе . Все красиве : і дуб могутній і ялинка ошатна , і верба плакуча , й береза білокора .
Завдання: визначити граматичну основу в 1 реченні ; записати транскрипцію слова ялинка .,
12. Ї ї Її Їд їж їз їв
Їдуть подорожні, завертають до колодязя, п'ють воду, дякують дідусеві.
Завдання: визначити граматичну основу речення; поділити для переносу слова їдуть, п’ють, дякують.
13. Й й Йй йо ой ай ій
Прилетіла Синичка до Наталчиного дому , залетіла в кватирку , сіла біля постелі й заспівала.
Завдання: визначити граматичну основу речення ; підібрати до дієслів
слова , протилежні за значенням .
14. К к Кк Ко ок ом ов со
Коли болить серце, тоді й сивіє волосинка.
Завдання: поділити на склади слова в реченні ; записати транскрипцію слова сивіє.
15.Л л Лл Ла ал ам ан ва
Ластівки прощаються з рідним краєм , бо дорога до теплого краю далека й важка .
Завдання: підібрати слова , близькі за значенням до слова дорога; протилежні за значенням до слів рідний , теплий , далека , важка.
16. М м Мм Мо ом ор оп во
Моє тобі побажання – будь людиною.
Завдання: визначити наголос в словах; записати звукову модель слова людиною.
17.Н н Нн Не на дн тн ан
Напившись води , не забувайте про джерело , з якого вона витікає.
Завдання: визначити вид речення; підкреслити слова з різною кількістю букв і звуків.
18. О о Оо Ось ом оя ов
Ось така казка. Квітка і без однієї пелюстки квітка. А пелюстка без квітки – ніщо.
Завдання: поділити слова на склади ; записати звукову модель слова пелюстка.
19. П п Пп Пр по пм тп іп
Пригорнулося покинуте кошенятко до дівчинки , замуркотіло .
Завдання: визначити граматичну основу речення; надписати частини мови.
20.Р р Рр Ра ир бр рш
Рана від слова заживає , проте слід глибокий залишається.
Завдання: підкреслити іменники ; поділити для переносу слова заживає, залишається.
21. С с Сс Сп св ст ас ос
Справжня свобода – в умінні працювати для того , щоб побудувати щастя для людей.
Завдання: визначити частини мови в реченні ; записати транскрипції слів умінні , щастя.
22.Т т Тт То тт тр тв ют
Той ,, хто творить розумну і добру людину, - той – найкращий майстер на землі.
Завдання : підкреслити прикметники; поділити для переносу слова найкращий, майстер.
23. У у Уу Ус ум уг лу бу
Усі добрі люди – одна сім’я.
Завдання: визначити наголос в словах ; записати звукову модель слова сім’я.
24. Ф ф Фф Фе оф фа РФ
Федько не міг одірвати очей від казкового саду. Йому чомусь тепер не хотілось дивитися , як стрибає залізний лев .
Завдання: підкреслити букви , що позначають глухі приголосні звуки; поділити для переносу слова Федько, очей, стрибає.
25. Х х Хх Хр ах юх хт
Хризантема нічого не могла збагнути. Вона собі думала : «Невже й Цибулина може бути гарна?»
Завдання: підкреслити іменники ; підібрати слова , близькі за значенням до слів збагнути , думала.
26. Ц ц Цц Це оц иц ці
Це все Оля зробила . Це вона посадила нас тут . Якби не Оля , не зустрілися б весна з осінню .
Завдання : визначити граматичну основу в 1 та 2 реченнях ; записати транскрипцію слова осінню.
27. Ч ч Чч Чо че оч іч
- Чоловіче добрий , - просить тополя. – Відріж од мене дві гілочки , посади поряд – мені радість буде .
Завдання: підкреслити букви , що позначають дзвінкі приголосні звуки; записати звукову модель слова радість.
28. Ш ш Шш Ше шп лш ош
Шелестять тихо тополі про те , як сумно жити одному і як добре жити в гурті.
Завдання: поділити слова на склади ; підкреслити слова, протилежні за значенням.
29. Щ щ Щщ Ща ощ ще щі
Щастя не купується , а здобувається в праці.
Завдання: накреслити схему речення ; підібрати слова , близькі за значенням до слова праця.
30. ь ть сь ль нь ьо
Приспіла пора співати , а Півень мовчить . Прокидається й бачить : яскраво світить сонце. Соромно стало Півневі.
Завдання: записати транскрипції слів з м’яким знаком.
31. Ю ю Юю Юр юн юк юс
Юрко навчав свого сина :
- Роби не те , що тобі хочеться, а те , що треба.
Завдання: визначити наголос в словах ; підкреслити слова , які не можна перенести .
32. Я я Яя Як ся ря ям ял
Якби води напився вовк , він міг би й не дякувати. А ми ж не вовки, а люди.
Завдання: підкреслити службові слова; визначити слова , в яких є букви , що позначають м'які приголосні звуки.
|